2014年3月24日 星期一

[Dr.dre&Eminem] I need a doctor 中文歌詞

前言
  很難相信有友情能超越種族隔閡到如此地步,特別是在美國這種黑、白人對立的情況下。三K黨、白人至上主義在美國都不是玩笑,有人認為那已經是過去式,但在檯面下其實還是進行式,就像印度的種姓制度一樣,廢了是廢了,但大家就是來那一套。

  想當初阿姆想打進rap這個以黑人為主的圈子裡,起步時肯定是沒人鳥他的。一如他在電影裡扮演的自己一樣,他掙扎、痛苦、而且找不到出路,如果只是繼續混噩下去,遲早也是向現實低頭,只得中斷音樂夢找份工作養自己,但感謝上天,Dr.dre發現了他,而且獨排眾議的將一個白人拉進了這個圈子裡,以自己的名聲幫他擔保。Dr.dre自從發掘了他之後,十幾年間只出過幾首歌,最後在2012出了一張告別作。試想你是一位日進斗金的大歌手,你會願意為一個默默無名的小卒睹上一把嗎?

  Dr.dre敢,而且還將之視如己出,就算是在阿姆因攻擊麥克傑克森而被大家幹譙,意志消沉的那幾年間,你也不曾見他拋棄阿姆。如果不是他,我們不會有阿姆與蕾哈娜的合作曲可以聽,Till I collapse、When I gone這種省人深思的歌也不會出現在世上。挺兄弟挺到底,重情重義的漢子說的就是這種人。MV裡出現很多當初Dr.dre還在NWA時期的片段,片尾他所跪的墳墓就是當時的團員之一E.W.的墳。

如果對筆者的創作有興趣的話,別忘了幫右側的粉絲團按個讚,隨時接收最新消息喔! >>>


原版



#1
I'm about to lose my mind
我就快失去理智
You've been gone for so long, I'm running out of time
你離開太久,而我的時間所剩無幾
I need a doctor, call me a doctor 註1
我需要醫生,幫我叫位醫生
I need a doctor, doctor to bring me back to life
我需要醫生,來讓我重獲新生
#1

I told the world one day, I would pay it back
我告訴世界有天我將會回報
Say it on tape and lay it, record it so that one day I could play it back
說出口、錄下來,讓我有天能夠播出來
But I don't even know if I believe it when I'm saying that
但當時連我自己都不知道我相不相信
Doubt starting to creep in, everyday is just so gray and black
挫敗接踵而來,每天都陰沉又黑暗
Hope, I just need a ray of that
我只需一絲希望
'Cause no one see's my vision when I play it for 'em
因為沒人看見我當時的努力
They just say it's whack, they don't know what dope is 註2
他們打擊我的意志,他們不知毒品為何物
And I don't know if I was awake or asleep when I wrote this
而我不知道我是在清醒還是昏睡時寫下這首歌
All I know is you came to me when I was at my lowest
我只知道你在我最低潮時來找我
You picked me up, breathing life in me, I owe my life to you
你一把將我拉回活人的世界,我欠你一命
but for the life of me, I don't see why you don't see like I do
但關於我的生活,我不懂你為何沒跟我有同樣見解
But it just dawned on me, you lost a son
但我漸漸明白,你失去了兒子
Demons fightin' you, it's dark
惡魔腐蝕了你的內心,想必是一片黑暗
Let me turn on the lights and brighten me and enlighten you
讓我點上一盞燈,照亮我並啟發你
I don't think you realize what you mean to me, not the slightest clue
我不認為你知道你對我多重要
'Cause me and you were like a crew
因為你跟我就像在同一艘船上
I was like your sidekick, you gon' either wanna fight
我就像你的跟班,讓你想要拼搏一把
When I get off this fucking mic or you gon' hug me
就像每當我唱完放開這該死的麥或你擁抱我時一樣
But I'm out of options, there's nothing else I can do 'cause
但我別無選擇,我已無能為力,因為

#1 repeat

It hurts when I see you struggle, you come to me with ideas
看見你掙扎時我很難過,你帶著點子來找我
You say they're just pieces so I'm puzzled 註3
你說這是拼圖,所以我拼了起來
'Cause the shit I hear is crazy but you're either getting lazy
我聽到的風聲真是瘋了,而你也懶得回應
Or you don't believe in you no more
或是你跟本不相信自己了
Seems like your own opinion's not one you can form
像是你正承受你不能處理的意見
Can't make a decision, you keep questioning yourself
無法抉擇,你不斷問著自己
Second guessing and it's almost like you're begging for my help
再來你猜測著,幾乎就像是在求我幫你
Like I'm your leader, you're supposed to fucking be my mentor
好像我是你的領導者,你他媽的應該要是我的良師益友才對
I can endure no more, I demand you remember who you are
我再也忍不住了,我要你想起你是誰
It was you who believed in me
是你相信我
When everyone was telling you don't sign me
當大家都要你別簽我
Everyone at the fucking label, let's tell the truth
大家都把我貼上那他媽的票房毒藥標籤,說真的
You risked your career for me, I know it as well as you
你為我賭上職業生涯,我跟你都心知肚明
Nobody wanted to fuck with the white boy Dre
沒人他媽的肯鳥白人、Dre
I'm crying in this booth
我那時只能哭泣
You saved my life, now maybe it's my turn to save yours
你救了我,現在該是我回報了
But I can never repay you, what you did for me is way more
但我永遠都無法報答你,你為我做得太多
But I ain't giving up faith, and you ain't giving up for me
但我絕對不放棄,你也要為我撐住
Get up Dre, I'm dying, I need you, come back for fuck's sake cause
起來、Dre!我快死了,我需要你,看在老天的份上,回歸吧

I'm about to lose my mind
我就快失去理智
You've been gone for so long, I'm running out of time
你離開太久,而我的時間所剩無幾
I need a doctor, call me a doctor
我需要醫生,幫我叫位醫生
I need a doctor, doctor to bring me back to life
我需要醫生,來讓我重獲新生
Bring me back to life,
來讓我重獲新生
Bring me back to life,
來讓我重獲新生
Bring me back to life
來讓我重獲新生
I need a doctor, doctor to bring me back to life
我需要醫生,來讓我重獲新生

It literally feels like a lifetime ago
那感覺就像是上輩子的事
But I still remember the shit like it was just yesterday though
但我仍記得那些狗屁倒灶的鳥事,就像它昨天才發生
You walked in, yellow jumpsuit, whole room, cracked jokes 註4
你穿著黃衣走進來,整間屋子都在笑你
But once you got inside the booth, told you like smoke 註5
但當你走進這房間裡,我說那就像吸煙
Went through friends, some of them I put on
一路走來,我把某些朋友當成死黨
But they just left, they said they was riding to the death
但他們就這樣拋下了我,他們還曾說過什麼生死與共
But where the fuck are they now, now that I need them
但他們都死去哪兒了,當我現在需要他們的時候
I don't see none of them, all I see is Slim 註6
我沒看見半個人,我只看見Slim
Fuck all you fair-weather friends, all I need is him
去你的酒肉朋友,我只需要他
Fucking backstabbers
你們這群搞背刺的無恥王八
When the chips were down, you just laughed at us
當我們失落時,你只會笑我們
Now you 'bout to feel the fucking wrath of aftermath, faggots
現在你們感受到這股憤怒的餘波了,垃圾
You gon' see us in our lab jackets and ask us where the fuck we been?
你跑來假好心問我們去了哪?
You can kiss my indecisive ass crack, maggots, and the cracker's ass
你可以盡量來拍我的馬屁,喔、還有阿姆的
Little crackerjack beat, making wack-ass
一首好歌就引來一堆跳樑小丑
Backwards producers, I'm back bastards
之前當幕後製作人,現在我回來了,雜碎們
One more CD and then I'm packing up my bags and as I'm leaving
再出一張CD我就要打包閃人
I'll guarantee they scream, Dre don't leave us like that man 'cause
我敢打賭他們會哭喊,要我別離開他們,因為

I'm about to lose my mind
我就快失去理智
You've been gone for so long, I'm running out of time
你離開太久,而我的時間所剩無幾
I need a doctor, call me a doctor
我需要醫生,幫我叫位醫生
I need a doctor, doctor to bring me back to life
我需要醫生,來讓我重獲新生


註1 其實Dr.dre的Dr並不是代表醫生 但是個雙關語 一方面是說阿姆需要Dr.dre 一方面是說他需要個醫生來救救他
註2 因為黑人在這圈子裡比較吃香,所以不會有因意志消沉而吸食毒品的情況,這邊阿姆是在諷刺那群人不像他當初有過吸毒的消沉時期
註3 生涯初期dre給了阿姆很多靈感跟點子,幫他創作歌曲,而dre本來大可拿這些點子再去出個幾張專輯自己賺到爽,但他選擇拉年輕人一把。
註4 連體褲一般多為女性穿著,有興趣可以GOOGLE看看,這邊也可以算是Dre在笑阿姆當初穿得很娘。
註5 就像吸煙一樣,一但走進這圈子,就再也戒不掉了。
註6 Slim shady 指的是阿姆

沒有留言:

張貼留言